Week 9: operatie assistente!

29 juni 2017 - Nsanje, Malawi

Week 9

Maandag 19-6-2017
Vandaag stonden we weer een weekje op Theatre, en mijn groepje was compleet. Nina is weer zo goed als beter! Het was vandaag een bezig dagje op Theatre. Veel mensen van OPD die kwamen voor een behandeling.
We hebben vandaag 3 kindjes gehad met breuken. 2 kindjes waarvan de onderarm was gebroken en 1 kindje met een gebroken sleutelbeen. De 2 onderarmen werden gegipst en de breuk in het sleutelbeen werd goed gezet.
Ook kwam er in de ochtend een kindje van 2 jaar binnen die iets in haar oor had zitten, het bleek een boon te zijn.. ja is ook wel een beste plek om een boon te verstoppen ;). De man waarbij ik vorige week bij de operatie was geweest met het necrotische scrotum kwam vandaag weer voor het verschonen hiervan.
Of ik echt verbetering zag? Nee, het zag er precies hetzelfde uit als vorige week en het gaasje zat wederom helemaal met zijn huid vermengd in zijn scrotum. Dus iedere keer als ze het verschonen dan trekken ze de huid weer open.
Er zijn vandaag 2 kindjes binnengekomen met een abces, een jongetje met een abces op zijn borst en een meisje met een abces op haar vagina. Die lokale verdoving blijft een dingetje, ze voelen volgens mij nog zoveel met het open snijden, het verwijderen en het hechten van het abces. Het jongetje werd lokaal verdoofd en het meisje kreeg algehele narcose omdat het een groter abces wat op een pijnlijke plek. Ze kon inmiddels ook al niet meer lopen omdat het pijnlijk was en echt in de weg zat. Aan het einde van de middag kwam er ook nog een vrouw binnen die een spoed keizersnede moest krijgen, de bevalling via de natuurlijke weg wilde maar niet vorderen. Het was de eerste keer dat ik een keizersnede heb gezien met een verticale insneden. De reden hiervoor was dat ze daar een litteken had zitten van haar vorige keizersneden. Het was een gezond, en vooral groot jongetje.
Inmiddels zit ik op 13 bevallingen met keizersneden meegerekend.
We hebben vandaag geen moment gezeten en konden de middag de thuis blijven omdat we pas om 2 uur klaar waren. Op theatre heb je 2 uur pauze inplaats van 1 uur en om 4 uur sluit de afdeling. Dus we waren lekker klaar voor vandaag :)

Dinsdag 20-6-2017
Dinsdag en donderdag zijn het de operatie dagen op Theatre. Ik hoopte dat er vandaag wederom genoeg te doen en te zien was.
Dit was gelukkig ook zo, veel mensen van OPD en ook wel een paar kleine operaties/procedures.
Als eerste hebben we vanochtend een meisje van 17 jaar behandeld die een abces op haar schaamlippen had. Ze was erg bang van te voren en ze moest continu huilen, lastig dat er hier geen tijd word genomen voor het stukje psychosociale zorg. Bij mij was het wederom de taalbarrière die in de weg zat.
Hierna kwam er een vrouw met een onvolledige abortus (miskraam) die een curretage moest krijgen: dit is het wegschrapen van de resten in het baarmoederslijmvlies.
Tijdens deze operatie begonnen ze ook nog met een andere operatie: hydrops in het scrotum: vochtophoping. Het was interessant om te zien. De arts vertelde dat hij er al heel lang mee rond liep, er ontstaat een gaatje in de urinebuis waardoor de urine zich ophoopt in het scrotum.
Tussen door kwamen er nog 2 mensen van de OPD binnen. Beide kinderen hadden een probleem met de ellenboog: de ene had hem gebroken en de andere uit de kom.
De jongen met de gebroken ellenboog is naar Queens (ziekenhuis in Blantyre) gestuurd omdat ze hier gespecialiseerd zijn in botbreuken en deze breuk moest geopereerd worden. Het andere meisje met de ellenboog uit de kom is gesedeerd zodat ze vervolgens de ellenboog goed konden zetten.
Tegen het eind van de ochtend is er nog een meisje binnen gekomen met een septische wond op haar arm. Haar bot was gaan ontsteken waardoor deze door haar huid naar buiten kwam gegroeid en dit was allemaal geïnfecteerd. Ze werd onder algehele narcose gebracht en het stukje bot werd verwijderd en de wond werd schoon gemaakt
Het was een drukke ochtend waarin we veel hebben gezien. Aan het eind van de middag kwam er nog een man van OPD binnen die zichzelf in zijn voet had gehakt met een hakmes toen die op het land aan het werk was. Het was een flinke jaap, deze moest gehecht worden onder lokale verdoving. Aan het eind van de middag rond 16:00u kregen we een telefoontje van de verlosafdeling dat er een spoedkeizersnede zou komen. Eer dat ze inmiddels op Theatre was, was het 17:00u, vervolgens moesten we nog een kwartier wachten op de anesthesist en toen kon de keizersnede beginnen. Ze kreeg een keizersnede omdat de baby in een stuitligging lag en de ontsluiting niet vorderde. Laatste tijd valt bijna iedere avond de stroom uit, dit gebeurde vanavond ook. Stonden we daar ineens in het pikkedonker terwijl er een keizersnede bezig was. We moesten schijnen met de zaklamp van de telefoon totdat de generator zou gaan werken van het ziekenhuis. We zijn uiteindelijk tot 18:30u  gebleven.

Woensdag 21-6-2017
Het was vandaag een indrukwekkende drukke dag. In de ochtend werd er een jongetje van 9 jaar binnen gebracht door zijn vriendje met een hoofdwond. Hij was uit de boom gevallen op zijn achterhoofd. Hij kwam al huilend binnen.. na een paar keer proberen met schoonmaken en het wegscheren van zijn haren besloten ze hem te sederen met diazepam. Nou hij was een stuk sterker dan dat, we moesten er met zijn 5e op gaan liggen om hem te fixeren. Dit ging weer helemaaaal tegen mijn principes in. Ik weet dat het moet en dat er niet veel andere opties waren maar ik blijf het voor mezelf toch echt lastig vinden. Hij lag daar helemaal alleen zonder ouders, helemaal van slag en we konden niks voor hem doen. Waarschijnlijk heeft die nu voor altijd een trauma aan het ziekenhuis. We hebben ook nog een keizersnede gezien vandaag. De moeder had placenta praevia: een voorliggende placenta. De placenta ligt dan aan de onderkant van de baarmoeder.
Hierna hebben we een rondleiding in het mortuarium gekregen, we waren heel erg benieuwd dus we hadden gisteren aan Sheila gevraagd of dit mogelijk was.
Het zag er allemaal heel erg netjes uit en in zekere zin leken veel dingen wel hetzelfde als in Nederland. Aan het einde van de ochtend kwam er een vrouw via OPD binnen. Ze had een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. De eicellen groeide in de eileider in plaats van de baarmoeder. Het waren 2 ei celletjes, beide in een eileider, een eileider was al gaan bloeden. De operatie duurde in totaal 2.5 uur. Ik vond het heel erg indrukwekkend dat ze de bloeding deden opvangen in een zakje waardoor ze het later tijdens de operatie via een transfusie aan haar terug konden geven.

Donderdag 22-6-2017
Vandaag was een hele leuke dag om mijn 2 weken Theatre mee af te sluiten.
Ik mocht een operatie assisteren en niet zo maar een operatie maar een van de moeilijkste procedures die ze hier uitvoeren.
De dag begon rustig, er was ’s ochtends alleen een curretage. Voor de operatie die ik heb mogen assisteren was er bloed nodig: O negatief. Deze bloedgroep is vrij zeldzaam. De helft van onze groep wist hun bloedgroep niet waaronder ik, dus ik heb mijn bloedgroep laten bepalen: O positief. Helaas ik kon geen bloed doneren voor die vrouw maar Joost had O negatief dus hij heeft vandaag bloed gedoneerd. Vlak voordat we met pauze wilden gaan kwam er nog een spoedkeizersnede binnen waar we nog bij gebleven zijn. Na de lunch zijn we aan de operatie begonnen waarbij ik mocht assisteren. We zijn om kwart voor 3 begonnen en om half 7 waren we klaar met de operatie. Aan het begin van de operatie viel de stroom uit dus zijn ze verder gaan opereren met stroom van de generator.
Er zaten vleesbomen bij haar baarmoeder, achteraf bleken het kwaadaardige tumoren te zijn. Normaal voert een klinical officer de operaties uit maar omdat deze operatie gecompliceerd was heeft de dokter hem uitgevoerd met hulp van een klinical officer. Tijdends de operatie kwamen ze er achter dat het veel erger was dan verwacht. Het bleek een tumor te zijn zo groot als een rugbybal. Haar baarmoeder moest er zeker weten uit want die was niet meer te redden. Ze verloor veel bloed en haar bloeddruk daalde dus het zakje bloed van Joost werd aangehangen. Halverwege de operatie toen de tumor verwijderd was kwamen ze erachter dat er nog een tumor zat die nog 2 keer zo groot was.. Ze konden deze niet meer verwijderen want ze dreigde in shock te raken door het bloedverlies en ze hadden niet meer bloed dan dit zakje wat al aanhing. Ze besloten om de wond dicht te maken en dinsdag verder te opereren als er meer bloed was. Het gaat echt een lelijk litteken worden want ze hadden maar een kleine incisie gemaakt omdat ze niet hadden verwacht dat de tumor zo groot was. Vervolgens moesten ze nog verder inknippen wat er niet mooier op werd. Ik vond het heeel leuk om te assisteren en vooral heel interessant. Je leert echt veel tijdens het assisteren van een operatie. Het duurde wel ontzettend lang.. ik stond steriel en had overal jeuk maar kon dus nergens krabben haha. Ik hoop echt dat er dinsdag een zakje bloed O negatief is zodat ze verder kunnen opereren om de andere tumor ook te verwijderen. Ze gaan vanuit het ziekenhuis nu de dorpjes in om hier rond te vragen of er mensen zijn die willen bloed doneren en zich willen testen welke bloedgroep ze hebben.
Heel bijzonder maar zeker een mooie ervaring om mijn 2 weekjes theatre af te sluiten.

Vrijdag 23-6-2017
Vandaag over 2 weken vertrekken we alweer uit Muona om richting onze vakantie bestemming Zanzibar te gaan en hierna naar huis te vliegen. De weken zijn echt voorbij gevlogen, ongelofelijk. Ik zou nog wel langer willen blijven.. Ik ga het hier toch wel missen, stage, de mensen enz..
Vandaag waren we eigenlijk een dagje vrij maar Merel en ik hadden besloten om nog een dagje te gaan werken op de kinderafdeling.
De kinderafdeling is toch wel echt mijn ding. ’s Ochtends de ronde gelopen met de klinical officer. Er is gisteravond een jongetje van 6 jaar binnen gebracht met ernstige Malaria. Ik blijf het toch bijzonder vinden dat de kinderen met malaria worden binnen gebracht alsof ze stervende zijn en dat ze vaak zo goed opknappen van het medicijn wat ze krijgen, gelukkig maar! Hij was compleet van de wereld en was niet meer in staat om zelf eten of te drinken dus hij kreeg een neus maag sonde.
Verder was het een redelijk rustige dag, tijdens het eind van de ochtend kwamen er nog 2 kindjes binnen met ernstige malaria. Ze zouden echt iets moeten verzinnen om al die muggen hier uit te roeien.

Zikomo kwambiri,

Lian

1. Joost:
    29 juni 2017
    Duimpie omhoog hoor, 5 reeten! Gelukkig hebben we de foto's nog.
  2. Helga:
    Hallo Lian,
    Wat een ervaringen weer, niet te geloven 2 van die hele grote tumoren.
    In Nederland ook niet voor te stellen dat het licht uitvalt tijdens een operatie.
    Goed om te horen dat je het zo naar de zin hebt daar, ik ben wel heel benieuwd naar de foto's en vind het ook wel weer heel fijn je binnenkort weer te zien.
    Een fijne tijd nog daar ook voor Noah,
    Liefs Helga
  3. Lenie Hol:
    29 juni 2017
    Hoi Lian, ik ben er gewoon stil van. Niet te geloven wat je allemaal mee maakt. Super leerzaam voor je. Nog een fijne tijd toegewenst. Groetjes Lenie
  4. Opa enoma:
    29 juni 2017
    Lian wat je allemaal meemaakt dit vergeet je nooit meer, wat een ervaring .maar het
    schiet al op zo 2weken vacantie geniet er van, ook de gr. aan Noah veel liefs opa en o
    ma xxx
  5. Minette Tromp:
    30 juni 2017
    Hoi Lian, het is zo bijzonder wat jij daar allemaal meemaakt. Dit nemen ze je nooit meer af. Blijf je ding doen en geniet van alle mooie ontmoetingen!
  6. Wim en Tonny Gijsbers:
    30 juni 2017
    Hoi Lian,
    Wat een geweldig geschreven verhaal,wat je daar allemaal meemaakt nemen ze je nooit meer af.
    Een hele mooie vakantie, geniet er van.
    Wim en Tonny.
  7. Johanna Antonia Maria van Dijk - van de Pol :-):
    2 juli 2017
    Wat een mooie verhalen met een goed doel!
    Geniet nog van de tijd die je daar hebt.